Pressemeddelse indsendt af Lars Meller
Fra tid til anden dukker der historier op om heldige motorjournalister, der har allernådigst har fået til at besøge bilfabrikkernes hellige haller fyldt med prototyper, racerbiler, one-offs og meget andet godt. Der er dog intet, der slår at opleve sjældne biler live, og på dette års Oslo Motor Show vil den danske virksomhed KOED fremvise en yderst sjælden BMW for publikum.
Prototype med V16-motor
Et kvart århundredes fokus på og lidenskab for BMW sætter dybe aftryk, og den østjyske BMW-specialist KOED har til Oslo Motor Show fået lov til at låne en af BMWs mest sjældne biler. Det handler om en V16-prototype af en 2. generation BMW 7-serie (E32), som normalt står i hengemt München og meget sjældent vises frem.
Da E32eren blev præsenteret i 1986 med en rækkesekser, vakte den stor begejstring, og selv om en større motor var ventet, var det alligevel en sensation, da 750i med en V12er blev afsløret året efter.
Det de færreste dog forventede var, at BMW pønsede på en 7er med en endnu større motor. Projektet gik ud på at udvikle en endnu større motor til modellen, og under ledelse af BMWs motoransvarlige Dr. Karlheinz Lange, udviklede de 2 ingeniører Hanns-Peter Weisbarth og Adolf Fischer en V16-motor med 408 hk på kun seks måneder.
Kodenavn: “Goldfisch”
Da motoren var klar, skulle den naturligvis i en bil, og valget faldt på en gydenbrun 750iL (lang version, red.), og projektet blev derfor døbt Goldfisch. Udfordringerne var dog mangfoldige, og det startede med at motorrummet på en 750iL simpelthen ikke var stort nok til en V16er, der var hele 31 cm længere end den V12er, som i forvejen fyldte motorrummet godt ud.
Den eneste løsning, der ikke medførte en forlængelse af fronten, var at rykke kølerne fra fronten og om i baggagerummet. Dette medførte desværre lidt spøjse og improviserede perspektiver på afledte udfordringer. Bl.a. skulle kølerne have godt med luftgennemstrømning, hvilket krævede Testarossa-lignende luftindtag på bagskærmene, og et stort gitter mellem baglygterne.
En enlig svale
Med en acceleration fra 0-100 km/t på seks sekunder og en topfart på 280 km/t havde BMW i sandhed skabt et autobahn-lokomotiv. Desværre var hele pakken ikke hverken praktisk eller eksklusiv, da bilen havde manuel gearkasse, intet bagagerum og et forbrug på 5 km/. Da V12-motoren fem år senere ydede hele 380 hk i coupéen 850 CSi, blev der for alvor sat punktum for V16-projektet.
Den ene 767iL er dog stadig en voldsomt imponerende bil, og er du en af mange danskere, der tager turen til Oslo Motor Show 25-27. oktober i år, kan du glæde dig til at nærstudere den på KOEDs store stand.