I weekenden tager Marco Gersager hul på et helt nyt kapitel i sin motorsportskarriere. Han stiller til start i første afdeling af den internationale Lamborghini Super Trofeo Europe på den italienske Formel 1-bane Imola.
”Det bliver megaspændende, og ja, jeg elsker udfordringer,” siger værkstedsindehaveren fra Rødovre, der sidste år skiftede sin hurtige Skoda Fabia-rallybil ud med en lige så hurtig Lamborghini Huracan Super Trofeo-banebil. I første omgang kørte han nogle løb med den herhjemme, men nu vil han prøve kræfter med de udenlandske baner.
”Det bliver mega-spændende, og det er typisk mig, at jeg roder mig ud i noget nyt. I sidste uge blev bilen dekoreret og læsset i lastbilen, som i søndags blev sendt afsted mod Italien. Sammen med resten af teamet flyver jeg derned onsdag.”
Lamborghini Super Trofeo Europe er en mærkeserie, som afvikles over seks løbsweekender på internationale racerbaner som f.eks. italienske Imola i weekenden og den franske Le Mans-bane.
”Vi starter med en træning. Så er der tidtagning fredag, mens vi både lørdag og søndag kører et 50 minutters løb,” fortæller Marco Gersager. ”Der er tradition for, at hver bil bliver delt af to kørere, som så skifter midtvejs i løbene. Men man kan også køre alene – bare man afvikler et pitstop af en vis varighed – og det har jeg valgt at gøre…”
Marco Gersager kørte sidste sommer et par løb på de danske racerbaner i sin Lamborghini Huracan Super Trofeo-banebil. Men den femkilometerlange Imola-bane er en ny udfordring for ham.
”Jeg har brugt rigtig mange timer i en simulator for at lære Imola-banen at kende,” siger han og indrømmer: ”Jeg har altid undervurderet simulatorkørsel, fordi jeg ikke synes, at rallysimulatorerne har passet 1-til-1 med virkelighedens oplevelse af at sidde i en rallybil, men jeg tror, at det bliver en kæmpe hjælp for mig, når jeg første gang triller ud på Imola-banen. Så kan jeg huske, hvordan banen snor og drejer sig, så jeg ikke bare skal liste mig rundt på de første omgange.”
Men trods forberedelserne erkender han også, at han står overfor et kulturchok, efter at han gennem det meste af sin karriere udelukkende har skullet kæmpe mod stopuret med en co-driver ved sin side.
”Der er tilmeldt 55 biler til løbsserien,” siger Marco Gersager. ”Der bliver noget med både fart og nedbremsninger, som skal testes af på en så hurtig bane som Imola, men jeg skal også indstille mig på at tage det stille og roligt i starten. Jeg skal holde mig udenfor problemer over de første 4-5 omgange, for det er ikke dér, at du vinder et løb over 50 minutter.”