Danmarksmestrene i regularity rally (pålidelighedsløb) blev lørdag, den 14. oktober fundet, da Køge og Omegns Automobilklub og Sports Motor Klubben Gladsaxe afviklede 6. og sidste afdeling i SONAX DASU Classic-turneringen, Webasto Classic.
Hele den danske elite i pålidelighedsløb var klar, da starten gik på den 203 km lange rute i området mellem Ringsted og Faxe. Kl. 10:00 blev de 34 tilmeldte biler sendt ud på ruten fra Super Dæk Service A/S på Næstvedvej 356 i Ringsted.
Vejrudsigten lovede godt vejr de førte timer af løbet, mens der i slutningen af løbet var varslet regn og kraftig blæst. Regnbygerne var heldigvis få, så deltagerne kunne nyde den flotte efterårsfarvede natur rundt på ruten.
Til det sidste var der stor spænding om medaljeplaceringen i de fleste klasser, hvor der var flere kandidater til mesterskabsmedaljerne. De indbyrdes placeringer skiftede hen over dagen, og ført på den sidste etape af løbet kunne medaljerne placeres med sikkerhed. Kun i Elite-klassen var guldmedaljerne på plads inden løbet, da Lars Hjorth, Dianalund, med sønnen Simon Hjorth, Middelfart som kortlæser, allerede efter 4. afdeling havde vundet alle afdelinger, og dermed havde samlet point nok til at vinde klassen.
Efter en hektisk dag, hvor den givne gennemsnitshastighed mellem 40 og 50 km/t skulle holdes præcist på de valgte veje, kunne medaljerne med stort tillykke fordeles således:
Elite-klassen:
Guldmedaljer – Lars Hjorth, Dianalund/Simon Hjorth, Middelfart, Triumph TR4A, årgang 1966
Sølvmedaljer – Lars Palle, Varde/Poul Bo Madsen, Struer, Subaru Justy, 1,2 GL 4WD, årgang 1990
Bronzemedaljer – Poul Brøndum/Egon Brøndum, Randers, Toyota Corolla, årgang 1985
Expert-klassen:
Guldmedaljer – Niels-Erik Jørgensen, Assens/Arne Pagh, Strib, Honda CRX, årgang 1986
Sølvmedaljer – Bent Mikkelsen, Vejle Øst/Poul Rasmussen, Hammel, Honda Civic VTEC, årgang 1990
Bronzemedaljer – Henning Friborg, Them/Else Friborg, Them, Volvo 142S, årgang 1970
Sport-klassen:
Guldmedaljer – Leif Poulsen, Fårvang/Kent Poulsen, Silkeborg, Porsche 911 Carrera, årgang 1976
Sølvmedaljer – Torben Weber Andersen, Holte /Emilie Weber Wellendorf, Frederiksberg, VW Scirocco GTL, årgang 1985
Bronzemedaljer – Kim Bach Sørensen, Stenløse/Freja Damgaard Sørensen, Stenløse, Toyota Corolla GT, årgang 1986
Touring-klassen:
Guldmedaljer – Arne Lundgaard, Holstebro/Søren Kamp, Holstebro, Saab 96, årgang 1963
Sølvmedaljer – Hans-Jørn Søgaard Andersen, Silkeborg/Per Mikkelsen, Sporup, Opel Monza, årgang 1983
Bronzemedaljer – Peter Carlsson, Ølstykke/Michael Lauritsen, Slangerup, Talbot Matra Murena 2.2, årgang 1983
Løbsledelsen havde gjort sig stor umage for at lave en tidsplan for etaperne, så deltagerne kunne køre med et stille og roligt flow på både sekundetaperne og de mellemliggende transportetaper. Løbsledelsens takker løbets sponsorer, Webasto, Hidealite, Herfølge Kleinsmedie og Super Dæk, ligesom der lyder en stor takt til SONAX Danmark for støtten til hele løbsseriens seks afdelinger.
SONAX DASU Classic 2023 kan følges på:
www.dasuclassic.dk eller www.facebook.com/dasuclassic
_______________________________________________________________________________________
Information om SONAX DASU Classic 2023
SONAX DASU Classic er en serie af motorløb, pålidelighedsløb for de som ejer en klassisk bil, indregistreret den 31.12.1990 eller før, og som har lyst til at køre let motorløb sammen med måske et familiemedlem eller en god ven. SONAX DASU Classic-turneringen i 2023 består af seks løb, placeret over hele landet. SONAX DASU Classic tæller som Danmarksmesterskabet i pålidelighedsløb (regularity rally)
Hvad er Historisk Pålidelighedsløb?
Historisk pålidelighedsløb for klassiske biler er en anden måde at køre motorløb på, og er samtidig en sjovere måde at bruge sin klassiske bil på, end blot at køre en tur i godt vejr med termokanden i bagagerummet.
Ikke fordi det ikke er hyggeligt, men det giver en anden dimension, at man kan bruge sin bil i konkurrenceøjemed, og samtidig komme ud blandt andre mennesker, med samme interesse.
Ved pålidelighedsløb forstås et løb på offentlig vej, hvor deltagerne skal overholde forskellige gennemsnitshastigheder.
Løbene køres som oftest efter et tydeligt kort, hvor der er indtegnet nummererede punkter, som man skal køre igennem i rigtig rækkefølge. Undervejs møder man nogle skilte med et bogstav på, som noteres ned i det udleverede kontrolkort, så man kan se om deltagerne har kørt den rigtige rute.
Undervejs på den samlede rute, kører man nogle sekundetaper, hvori man passerer et antal hemmelige tidskontroller. Kontrollerne skal passeres på rette tidspunkt i forhold til den gennemsnitshastighed der køres med. Gennemsnitshastigheden overskrider aldrig 50 km/t.
Klasseinddeling:
Der køres i seks klasser:
Udenfor mesterskab:
– Begynder: Klassen er for nybegyndere, som vil prøve om sportsgrenen er noget for dem.
Man kan deltage 3 gange i begynderklassen, inden man skal starte i Touring-klassen.
– Åben klasse: Klassen er for deltagere i biler der er nyere end 31.12.1990
Mesterskabsklasser:
– Touring: Klassen er klassen med laveste sværhedsgrad.
– Sport: Klassen for øvede
– Expert: Navnet siger giver sig selv – for experter, som har køre mange løb i Sport Klassen
Sværhedsgraden er højere end i Touring- og Sport-klasserne.
– Elite: Samme sværhedsgrad som Expert-klassen, men her køres ”på gammeldags maner”,
med stopur, analog triptæller og køretidstabel, og helt uden elektroniske
hjælpemidler